ΔΝΤ-ΟΟΣΑ κόβουν, η κυβέρνηση ράβει
του Χρήστου Κάτσικα
[Πηγή: AlfaVita, 16/04/2013]
Το μέλλον της ελληνικής εκπαίδευσης εξαρτάται όλο και περισσότερο από τις
παρεμβάσεις διεθνών οργανισμών που επιβάλλουν τη θέλησή τους στις ηγεσίες του
υπουργείου Παιδείας
Αλλά ας δούμε ποιες είναι
οι «οδηγίες» για την ελληνική εκπαίδευση.
Στις τελευταίες του εκθέσεις για την
ελληνική οικονομία, ο Οργανισμός για την Οικονομική Συνεργασία και Ανάπτυξη OΟΣA (OECD) προετοιμάζει το
έδαφος για την επιβολή μέτρων, ανάμεσα σε άλλα και στην εκπαίδευση, η υλοποίηση
των οποίων θα δημιουργήσει ένα εφιαλτικό μέλλον για την εκπαίδευση, τους
εκπαιδευτικούς και τους σπουδαστές στη χώρα μας.
Επιβολή διδάκτρων
Για την παιδεία ο ΟΟΣΑ αφιερώνει το 4ο
Κεφάλαιο, περίπου τις 30 τελευταίες σελίδες της έκθεσης. Εισηγείται τη
λειτουργία ιδιωτικών πανεπιστημίων και την επιβολή διδάκτρων για τη φοίτηση
στις προπτυχιακές σπουδές των κρατικών πανεπιστημίων (στις μεταπτυχιακές το
θεωρεί αυτονόητο), την αξιολόγηση των πανεπιστημίων και τη σύνδεση της
χρηματοδότησής τους με τα αποτελέσματα της αξιολόγησης, την «αυτονομία» των ΑΕΙ
σε θέματα πρόσληψης προσωπικού και επιλογής φοιτητών, την αξιολόγηση των
εκπαιδευτικών και των σχολείων με βάση τις επιδόσεις των μαθητών, τον
διαχωρισμό των εξετάσεων για το απολυτήριο του Λυκείου από τις εξετάσεις
εισαγωγής στα ΑΕΙ, την εισαγωγή νέων προγραμμάτων διδασκαλίας, την υποχρέωση
μονοετούς κατάρτισης πριν από τον διορισμό των εκπαιδευτικών κ.λπ.
Αν όμως οι παραπάνω συνταγές του ΟΟΣΑ και
της Ε.Ε. στοχεύουν στις «δομές και τις υποδομές» του εκπαιδευτικού συστήματος,
ο γνωστός διεθνής διαγωνισμός PISA στοχεύει στο «περιεχόμενο» της εκπαίδευσης. Χέρι χέρι ο διεθνής
διαγωνισμός PISA επιχειρεί με
όχημα τα πορίσματά του (μέσα από τον έλεγχο των αναγνωστικών, μαθηματικών και
φυσικών ικανοτήτων των μαθητών) να προσανατολίσει τη σχολική εκπαίδευση σε μια
συγκεκριμένη κατεύθυνση. Στην πράξη οι στόχοι του προωθούν αντί της γνώσης τη
δεξιότητα. Για να πάει καλά μια χώρα στον διαγωνισμό, πρέπει οι μαθητές της να
έχουν αντιμετωπίσει τη Γλώσσα σχεδόν αποκλειστικά ως εργαλείο επικοινωνίας, να
έχουν διδαχτεί από τα Μαθηματικά κυρίως μεθόδους επίλυσης πρακτικών
προβλημάτων, ενώ στις Φυσικές επιστήμες να μην έχουν εμβαθύνει στο γιατί αλλά
στο πώς. Ετσι, το εκπαιδευτικό σύστημα θα πρέπει, προσαρμοζόμενο στους στόχους
του προγράμματος, να «προπονεί» τους μαθητές σε τέτοιου είδους θέματα αντί να
τους διδάσκει, να τους καταρτίζει αντί να τους εκπαιδεύει.
Οι αξιώσεις του ΔΝΤ
Οπως γίνεται κατανοητό, η κατάταξη της
χώρας μας στις τελευταίες θέσεις χρησιμοποιείται ως τεκμήριο από όποιον θέλει
είτε να κατακρίνει την εκπαιδευτική πολιτική των κυβερνήσεων είτε να
κατακεραυνώσει συνολικά τους εμπλεκόμενους στη διαδικασία της εκπαίδευσης
(δασκάλους, καθηγητές, γονείς, μαθητές) για την πλημμελή άσκηση των καθηκόντων
τους.
Σε συνέντευξη Τύπου που έδωσε στις
19/5/2010 ο Fred Van Lewen, γενικός γραμματέας της Διεθνούς Ομοσπονδίας των Εκπαιδευτικών, αποκάλυψε
ότι το ΔΝΤ έχει ζητήσει το άνοιγμα της εκπαιδευτικής αγοράς στον ιδιωτικό τομέα
εντός του 2010. Με άλλα λόγια, έχει ζητήσει την άρση κάθε εμποδίου στην
αλλοδαπή επιχειρηματική δραστηριότητα στον χώρο της εκπαίδευσης.
Σύμφωνα με τον γενικό γραμματέα της
Διεθνούς των Εκπαιδευτικών, τα παραπάνω προβλέπονται στο Μνημόνιο που υπέγραψε
η ελληνική κυβέρνηση, στο οποίο η εκπαίδευση βαφτίζεται υπηρεσία και
αντιμετωπίζεται όπως ο τουρισμός και το λιανεμπόριο. Οι ρυθμίσεις που
προβλέπονται για την εκπαίδευση μπαίνουν κάτω από τον τίτλο «Βελτίωση του
επιχειρηματικού περιβάλλοντος και ανάπτυξη ανταγωνιστικών αγορών». Η κυβέρνηση,
αναφέρεται, θα υλοποιήσει άμεσα όλα τα βήματα-κλειδιά που ορίζει η ευρωπαϊκή
Οδηγία για τις Υπηρεσίες, «ειδικά στους τομείς προτεραιότητας, όπως είναι ο
τουρισμός, η εκπαίδευση και το λιανεμπόριο»!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου