Ταξίμ και Ρίο και Guy Fawkes
Του Νίκου Ξυδάκη
[Πηγή: βλέμμα, 30/06/2013]
Τυνησία, Ταχρίρ, Μαδρίτη, Αθήνα, Occupy Wall Street, Τουρκία, Βουλγαρία, Βραζιλία. Νέοι, κοπέλες, αρτίστες, twitter και smartphones, αυτοοργάνωση, ακαριαία διεθνής αλληλεγγύη,
μάσκες Guy Fawkes, σφυρίχτρες, καλλιτεχνικά δρώμενα, σκληρές οδομαχίες. Απέναντί τους,
δακρυγόνα, κλομπ, κανόνια νερού. Κάτι κοινό υπάρχει σε αυτό το ποτάμι που
φουσκώνει εδώ, υπογειώνεται εκεί και ξεπροβάλλει πιο πέρα.
Από τον Δεκέμβριο του 2008 στην Αθήνα έως την Ταξίμ και το Σάο Πάολο του
2013, οι νεανικές εξεγέρσεις στοιχειώνουν τον κόσμο. Στην αρχή μιλούσαμε για
Αραβική Ανοιξη, ενάντια σε διεφθαρμένα αυταρχικά καθεστώτα. Εν συνεχεία, είδαμε
τους Αγανακτισμένους νεόπτωχους των χρεοκοπημένων χωρών της Ευρώπης. Κατόπιν,
τους εξεγερμένους των υπεραναπτυσσόμενων χωρών της περιφέρειας και τους
απεγνωσμένους της πρώην Ανατολικής Ευρώπης. Κάθε ανάφλεξη έχει τα δικά της
αίτια, αλλά και κοινά χαρακτηριστικά. Είναι προφανές ότι οι ποικίλες εξεγέρσεις
δεν έχουν κοινό γεωπολιτικό ή κοινωνικό υπόστρωμα, ούτε καν παρόμοια πολιτικά
καθεστώτα απέναντί τους, φαίνεται όμως ότι μοιράζονται κάποια κοινή ανθρωπολογία,
παρόμοιους διανοητικούς ορίζοντες και εργαλεία, ψυχικές προσδοκίες και τρόπους
αυτοαναγνώρισης.
Από τον α-τυπικό αθηναϊκό Δεκέμβρη έως την Πουέρτα ντελ Σολ, το
Σύνταγμα, την Ταξίμ και το Ρίο, οι νέοι λένε διαρκώς το ίδιο: θέλουμε τη ζωή
μας. Χρησιμοποιούν τα social media και είναι δικτυωμένοι διεθνώς, δεν
πιστεύουν ή δεν παρακολουθούν καν τα συμβατικά μίντια, είναι δύσπιστοι ή
εχθρικοί προς τα παραδοσιακά κόμματα, απαιτούν ουσιαστική άμεση δημοκρατία,
αδιαπράγματευτη ελευθερία, κοινωνικά και πολιτικά δικαιώματα. Ο λόγος τους και
οι πρακτικές τους αντλούν μορφότυπους κυρίως από την παγκοσμιοποιημένη ποπ
κουλτούρα, από την τέχνη του γκράφιτι, τις κόμικς μάσκες του «V for
Vendetta», τις λεκτικές ριπές του twitter και των sms, τη δικτυωμένη φωτογραφία
ντοκουμέντο, το viral video, την ενδοσυνεννόηση και
αυτοοργάνωση ομάδων μέσω social media, την αστραπιαία κοινοποίηση των
συμβάντων και την κινητοποίηση παλιρροϊκών κυμάτων συμπαράστασης ανά τον
πλανήτη.
Απέναντι σε αυτό το υπερνεωτερικό κύμα δυσαρεστημένων και αποκλεισμένων,
αδύναμες κυβερνήσεις και αυταρχικά καθεστώτα δεν ξέρουν πώς να σταθούν. Ο
έλεγχος των συμβατικών μίντια, για έλεγχο της ροής πληροφοριών και προπαγάνδα,
δεν είναι αρκετός: η Ταχρίρ πρώτα και μετά η Ταξίμ παρέκαμψαν όλους τους
φραγμούς. Δεν μπορούν να απαντήσουν πειστικά ούτε στα υλικά αιτήματα ούτε στα
ιδεολογικά-πολιτικά· διότι αυτό που παράγουν και διαχέουν αφειδώς στη νεότερη
γενιά και στα μεσοστρώματα είναι μόνο ανισότητα. Με διαφορετικούς τρόπους ανά
περίπτωση, η υπερανάπτυξη ή η αιφνίδια φτωχοποίηση βαθαίνουν εκθετικά την
ανισότητα, ακυρώνουν την ισοπολιτεία και την ισονομία, υπονομεύουν την ισηγορία
και τα ατομικά δικαιώματα. Οι κυριαρχούμενες τάξεις και οι πεπτωκότες
νεοπληβείοι βρίσκονται ενώπιον ενός ιστορικού ρήγματος: η επερχόμενη κοινωνία
δεν τους περιλαμβάνει, οι περισσότεροι θα καταβαραθρωθούν. Δεν πρόκειται καν
για την κοινωνία των δύο τρίτων, αλλά για την κοινωνία του ενός τρίτου ή του
ενός πέμπτου· δεν πρόκειται καν για τη διαμαρτυρόμενη νέα γενιά των 700 ευρώ
προ του 2008, αλλά για την απελπισμένη γενιά των νομοθετημένων 426 ευρώ, της
μετανάστευσης και του no future.
Μόνη απάντηση των κυβερνήσεων μέχρι στιγμής, από την Κωνσταντινούπολη ώς
το Σαο Πάολο, είναι η καταστολή. Οι διαμαρτυρόμενοι ζητούν δημόσιο χώρο,
εργασία, πρόνοια, κοινωνικές υποδομές, ελευθερία, και λαμβάνουν δακρυγόνα.
Ωστόσο δεν σταματούν. Αντιθέτως, η βίαιη αντιμέτωπιση αφυπνίζει μεγαλύτερα
τμήματα πληθυσμού και πυροδοτεί μια νέου είδους πολιτικοποίηση, άμορφη και
διάχυτη προς το παρόν, αλλά εξαιρετικά δυναμική. Τι θα προκύψει; Αδηλο.
Διακινδυνεύουμε μια αναλογία: οι αναταραχές της τελευταίας τριετίας ορίζουν ένα
ιστορικό ορόσημο παρόμοιο με του 1989. Τότε έπεσε ο υπαρκτός σοσιαλισμός και οι
ψευδαισθήσεις του· τώρα, κλονίζεται ο νεοφιλελεύθερος καπιταλισμός και οι
μονόδρομες δοξασίες του.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου